Helsingin kaupunki ja HSY hakevat Gaia Consultingin kanssa yhteistyössä järjestettävässä innovaatiokilpailussa uusia ratkaisuja, jotka tuovat eloa raideliikenteen asemille. Tavoitteena on löytää ideoita, jotka helpottavat asukkaiden kestävää arkea ja lisäävät asemanseutujen ja raideliikenteen käyttöä ja vetovoimaisuutta. Kilpailu on avoinna 17.5.2019 asti.
Yritykset esittelevät tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019 asemilla ja niiden ympäristössä.
Klikkaa auki asemakohtainen aikataulu:
ma-ti 13.-14.5. Riihimäen rautatieasema
ma-ti 13.-14.5. Hämeenlinnan asema
ma-pe 13.-17.5. Aalto-yliopiston metroasema
ke- la 15.-18.5. Myyrmäen rautatieasema
to-la 16.-18.5. Malmin rautatieasema
Aidosti ilmastofiksut palvelut ja tuotteet aiheuttavat vain vähän kasvihuonekaasupäästöjä, ja niiden liikeidea perustuu vähähiilisen elämäntavan tukemiseen. Ilmastofiksut arjen palvelut voivat kohdistua esimerkiksi liikkumiseen, jolloin palvelut helpottavat matkaa asemalle tai asemalta matkustuskohteeseen. Vähähiilisiä palveluita ovat myös mm. jakamis-, vuokraus-, leasing- ja lainauspalvelut, kiertotalouden ja kierrätyksen palvelut sekä tuotteiden elinkaarta lisäävät huolto- ja korjauspalvelut. Lähituotteiden ja erityisesti lähiruoan etuina ovat myös puhtaus, pakkausjätteiden vähäisempi määrä ja paikallinen kierrätettävyys
Asemanseutujen taloudellisen potentiaalin parempi hyödyntäminen edellyttää yritysten toiveiden ja kaupunkien kehittämisintressien kohtaamista.
Hankkeessa tuotetaan analyysi asemanseutujen vähähiilisten palveluiden tarpeista ja potentiaalista sekä vähähiilisten palveluiden toimijakenttäanalyysi.
Tällä hetkellä asemat ovat läpikulkupaikkoja. Jotta asemalle saataisiin kannattavaa liiketoimintaa, tarvitaan aseman lähelle asutusta. Asumisen määrä lähiympäristössä vaikuttaa suoraan sekä matkustajamääriin että myös palveluiden asiakasmääriin. Yritysten toimintaedellytyksiin vaikuttavat oleellisesti myös yrityksen sijainti suhteessa asemaan, asukkaiden kulkureitteihin, julkisen liikenteen pysäkkeihin ja liityntäliikenteeseen sekä muihin palveluihin, kertoo selvityksen tehnyt projektipäällikkö Katja Koskela WSP:stä toteaa.
Asemanseutujen potentiaali markkinapaikkana ja vähähiilisen liikkumisen solmukohtana tuodaan näkyväksi Fiksu Assa — Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana -hankkeessa.
Hankkeen tavoitteena on
1) edistää vähähiilisen liiketoiminnan jalkautumista ja skaalautumista asemanseuduilla,
2) kiihdyttää uusien vähähiilisten ratkaisujen syntymistä ja
3) mahdollistaa yhdyskuntien vähähiilisyyttä edistäviä arjen ratkaisuja.
Hankkeessa myös tuetaan yritysten uusien vähähiilisten palveluiden ja liiketoiminnan jatkokehitystä, skaalautumista ja kansainvälistämistä.
Hanke toteutetaan 1.9.2018-31.8.2020